Voiture Citroen Mehari  thumbnail

Voiture Citroen Mehari

Published Jun 10, 22
6 min read

Een Citroën Méhari kopen?

De Citroën Méhari is een personenauto van het merk Citroën die tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Er werd een versie met voorwielaandrijving geleverd en een versie met vierwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.  Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. Hetzelfde concept, met de carrosserie en motor van een 2CV, werd ook ingezet voor productie in de derde wereld.

CONCEPT CITROËN E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES

Citroën stelt op het autosalon van Genève 2016 de concept-car E-MEHARI "styled by Courrèges" voor. Een 100% elektrische cabriolet vol met positieve energie en getekend door twee parels van het Franse design. De Citroën FAF (Facile à Fabriquer) was een aluminiumversie van de 2CV die wel wat leek op een Méhari en bedoeld was voor Afrika. In Vietnam werd de Dalat geproduceerd. Daarnaast bestond er nog de uitvoering Pony die in Griekenland geproduceerd werd. De 4×4-versie werd in 1979 aan het programma toegevoegd. Het bleef echter een zeldzame verschijning, er zijn er nog geen 1500 van verkocht.

De citroen mehari styled by Courrèges is de vrucht van de samenwerking tussen twee visionaire en iconische Franse Merken: Citroën en het Modehuis Courrèges. Ongeveer 50 jaar na de lancering van de Méhari in 1968 werd de E-MEHARI in december 2015 onthuld. Deze 100% elektrische 4-zits cabriolet is een echte vrije vogel die zorgt voor fun en moderniteit. Het is een perfecte weerspiegeling van de waarden van Citroën: creativiteit, vrijheid en optimisme.

  Tegelijkertijd brengen het Modehuis Courrèges en zijn creaties met een jongen en vrije geest een omwenteling teweeg in de modewereld... Twee creatieve werelden die sinds mensenheugenis nauw verwant zijn en mekaar aanvullen. Vandaag snijden ze samen een nieuw hoofdstuk aan. En dit hoofdstuk is de concept-car Citroën E-MEHARI "styled by Courrèges". Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Renault Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd.

Citroen Mehari Concept

Dat is al niet zo snel en als je Eendje inmiddels 30 jaar oud is, zijn er de nodige pk tjes verdwenen en kun je een ei koken in de tijd die nodig is om 100 kilometer per uur te halen (citroen mehari 2019). Op het Midland Circuit bij Lelystad was op 1 april echter helemaal NIETS te merken van traagheid.



Het was geweldig om te zien en nog geweldiger om mee te mogen rijden. Het was niet warm en er viel zelfs een fikse regenbui: die bui maakte de pret alleen maar groter want lekker hard door plassen scheuren, is helemaal leuk. Het mooie van een 2CV kwam hier duidelijk naar voren: je kunt heel hard door de bochten, zonder dat je autootje omkiept.

Het sprinten bij de snelheidsproef liet zelfs (enkele) bandensporen op het asfalt achter - new mehari citroen. Bij de snelheidsproef kwam het wel s voor dat een Eendje zomaar een paar meter naar voren zakte. Dat was he-le-maal niet vals spelen, dat lag zomaar aan het circuit dat daar heel toevallig net een tikje afliep.



Bij de deze race hebben alleen de meest dappere rijders meegedaan. Het programma Autovisie heeft s ochtends opnamen gemaakt. Op 7 mei 2017 en op 11 maart 2018 is dit uitgezonden. Als je 2CV s wilt zien scheuren, kijk dan via de aflevering na. Heel hard door de bochten zonder dat je omkiept Kamperen op camping de Lievelinge Als er één autootje is dat hoort bij hippies, is het wel de 2CV (en ok, ook de VWT2).

Het jaarlijkse clubweekend werd in 2017 dan ook vanwege het 25-jarig jubileum gevierd op de Lievelinge. Op vrijdag 8, zaterdag 9 en zondag 10 september verbleven we daar. Op vrijdag regende het en niet zo n beetje ook. Alhoewel het echt leuker is om in de zon te kamperen, hadden de buien geen enkele invloed op het humeur: dat was en bleef goed - citroen mehari tuning.

Het fijne van de Lievelinge is dat het niet uitmaakt als je met modderlaarzen het clubgebouw annex bar annex ontbijtruimte binnenkomt. Aan lange tafels hebben we de volgende ochtend ontbeten en aan diezelfde tafels werden later blikken 2CV s gemaakt. Met die blikken 2CV s hebben we een heuse kroonluchter versierd zodat we nu een geweldige lamp in ons clubhonk hebben.

Citroen Mehari Occasion France

Toen scheen de zon. Als je dan allemaal Eendenmensen bij elkaar hebt met op de achtergrond een rij 2CV s, dan ben je blij. En dat waren we ook! En dan Parijs. Met z n allen rond de Arc de Triomphe. 19, 20 en 21 oktober (en velen nog 22 oktober) zijn we in Parijs geweest.

Die groep was ook handig voor het delen van tips: Denken jullie aan alcolholtesters? ( Welnee, daar wordt nooit op gecontroleerd ) Een extra voorruit mee als reserve is niet nodig hoor, als de voorruit kaduk gaat, zet je gewoon het Blikken 2CV s maken op een Hippiecamping dak andersom (citroen e mehari test).



En voor de wat bange poeperds: Parijs is helemaal niet ver, het is gewoon 100x naar de supermarkt. Met 42 (!) 2CV s zijn we naar Parijs gere- 2CV CLUB NEDERLAND den - citroen mehari 1975. In kleine groepjes en na Gent vooral binnendoor. Onderweg werden die groepjes 2CV s gespot door leden van andere Citroen-Facebookgroepen: Wat is er aan de hand, ik zie allemaal 2CV s naar het zuiden rijden?.

Daar word je heel blij van: op weg naar Parijs met de zon op je hoofd! De club had een Formule-1 hotel Niets leuker dan met je eigen 2CV door Parijs! gereserveerd. Net als het rijden in een Lelijke Eend, kent het logeren in een F1-hotel geen enkele luxe: het is droog kamperen - citroen mehari elektrisch (citroen 2cv).

Heel bijzonder. Ondanks dat de rondleider alleen Frans sprak en niet iedereen dat beheerst, was het verhaal goed te volgen. Bovendien is het alleen al erg leuk om met je 2CV naar het Conservatoire te rijden. Zaterdag Parijs in. Een 2CV mag, vanwege de milieuzone, namelijk alleen s avonds na uur en in het weekend binnen de Boulevard Périphérique van Parijs komen.

Maar met z n allen door Parijs rijden, dat gaat niet in colonne. 9 14 15 DE WEGEN WACHT Hoe dan? Nou heel simpel: we rijden gezamenlijk weg, raken elkaar bij de eerste afslag kwijt en dat geeft niks, want we rijden allemaal naar de Arc de Triomphe - jeep citroen mehari. En de eerste die aankomt, gaat gewoon rondjes rijden.

Prix Citroen Mehari Neuve

Zo gezegd, zo gedaan. Wat een feest. Het lukte om de hele Arc te omringen met 2CV s. Er stonden mannen van de Franse Marechaussee met grote geweren de wacht te houden: ze lachten van oor tot oor en sowieso alle Fransen (en ook veel toeristen) moesten lachen. Het is wel hún auto, die Lelijke Eend.

Het barstte op dat moment op die plek van de Chinese toeristen die per se met onze 2CV s (niet met ons) op de foto wilden. Dat kon natuurlijk. Vele foto s sieren daarom de 2CV s met op de achtergrond de Eifeltoren en verder overal Chinezen. We hebben nog weken nagenoten en eigenlijk kunnen we niet wachten tot we weer gaan.

De Wegenwacht was en is vooral rijdend materieel, begonnen in 1946 met Harley Davidsons (citroen mehari electrique). De clubleden bezitten nog een aantal van deze motorfietsen met zijspan en diverse Wegenwachtauto s. De ANWB reed van 1960 tot plm met besteleenden. De meesten zijn origineel, anderen zijn tot het laatste schroefje nauwkeurig, replica s van de originele Wegenwachteenden.

als direct of indirect gevolg van de Eerste Wereldoorlog. André Citroën was in die jaren kapitein in het Franse leger. Daarnaast was hij directeur van de Mors automobielfabrieken. Aan het front heerste en ontstellend gebrek aan granaten voor de beschieting van de Duitse stellingen en Citroën zette alles op alles om de autoriteiten en ministeries te bewegen hier verandering in te brengen.

In Javel, een plaats bij Parijs, werd een indrukwekkende fabriek gebouwd vanwaar vrachtwagen en spoorwegwagons volgeladen met granaten in een onafzienbare stroom naar het front trokken - citroen 2cv. Daarmee ontstond direct het probleem wat men met een dergelijke organisatie moest doen als er vrede werd gesloten, een tweedehandsmarkt voor wapens bestond nog niet en de granaten zouden promoveren tot oud ijzer (citroen mehari price).

De geschiedenis rond de naamgever van ons fameuze automerk is bij velen bekend, toch geven we nog een keer een korte geschiedenisles van deze van oorsprong Amsterdamse ondernemer, die De Eend nooit heeft mogen bewonderen. Nog voor het eind van de Eerste Wereldoorlog zette Citroën ingenieurs aan het werk om ter zijner tijd aan de lopende band te Javel geen granaten meer maar auto s te fabriceren.

Citroen Mehari Nieuw

Hij ontwierp hotels voor in de Sahara en organiseerde expedities naar verre, onbekende landen. Om reclame te maken liet hij cafés ombouwen en ooit verlichtte hij de Eiffeltoren met lampen - citroen mehari nuevo. Eén van Citroëns drijfveren was, na het eind van een gruwelijke oorlog, meewerken aan het verhogen van het welvaartspeil van Frankrijk.

zijn jongste dochter, Solange, op 22 jarige leeftijd overleed. André Citroën verloor de interesse in het leven, de zaken gingen snel achteruit. In 1934 kwamen de grote moeilijkheden - new mehari citroen. Citroën was op dat moment niet meer in staat om twee wissels ad fr ,- te betalen. De fabriek kwam in surseance van betaling en ging uiteindelijk failliet.

DASHBOARD

De oranjeachtige kleur van de concept-car zorgt voor een vrolijke toets in de cabine dankzij de oranje bekleding in glanzend vinyl over de volledige breedte van het dashboard en langs de luchtroosters.  Binnenin zijn de deuren, het dashboard en de achterbank, die herwerkt is in een vierkantige architectuur, bedekt met een wit leer.  Niet alleen de carrosserie maar ook de velgen zijn wit. Alleen een fel oranje omranding ter hoogte van de velgen onderstreept in alle transparantie de centrale veiligheidsboog. Het mobiele kofferluik biedt toegang tot de kofferruimte die voorzien is van een exclusieve bagagelijn, bestaande uit 3 modellen in wit leer en glanzend oranje vinyl contouren, volledig in harmonie met de geest van het voertuig

Het rijdende bewijs dat een langzame auto heel leuk kan zijn.

Sommige auto’s zijn gewoon briljant. Dat kan door van alles komen: karakter, historie, imperfecties of uitzonderlijke kwaliteiten. Bij de Citroen Méhari is het eigenlijk niet anders. Het is een van de meest iconische auto’s van de afgelopen 120 jaar autohistorie. Nou ja, auto. Het is eigenlijk heel erg ‘weinig auto’. Vier wielen, een paar stoelen, een motor en wat blik om alles bij elkaar te houden. Heel veel meer is het niet. Maar ja, zoals met de meeste dingen zit de ware schoonheid in de eenvoud. Het mooiste verhaal van de Eend is natuurlijk dat je eieren bij een boer kon ophalen en over weilanden en slechte wegen terug naar het dorp rijden, terwijl de eieren heel bleven. De 2CV bood een ongekend hoog comfort, dankzij de bijzonder soepele vering. Ondanks dat de Eend flink kon overhellen, bleef het chassis zélf recht staan. Mede dankzij de smalle banden, de relatief hoge rijhoogte en het lage gewicht kon je met eend behoorlijk van de gebaande paden af. De Citroën Méhari wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de autogeschiedenis. Al zit de schoonheid ervan vooral in de eenvoud: veel meer dan vier wielen, een paar stoelen, een motor en blik is het uiteindelijk niet. In deze blog zoomen we voor de gelegenheid even in op deze briljante personenauto van Citroën.

Afgeleide 2CV

De Méhari zag in 1968 het levenslicht als afgeleide van de Dyane, die op zijn beurt dan weer afstamde van de 2CV. Die laatste is natuurlijk welbekend als de geit of het eendje in Nederland. De Méhari moest een meer utilitaire versie worden van de 2CV, een gebruiksvoorwerp als het ware. Dat draaide niettemin anders uit: de wagen werd net heel populair als plezierauto en dat tot in de meest mondaine Franse badplaatsen. De naam Méhari verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen. Dat moest duidelijk maken dat de auto geschikt was voor eender welk terrein. Iets wat uiteindelijk niet alleen particulieren, maar ook avontuurlijke rallyrijders en zelfs het Franse leger wisten te appreciëren. De wagen kon bovendien wel wat gewicht dragen: tot wel 400 kilogram.

Constructie

De Méhari is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met daarop een frame dat de koets vervaardigd uit ABS-kunststof draagt. De auto was ontworpen door een grote plastic-fabrikant, vandaar het gebruik van kunststof. De Méhari werd zowel geleverd met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Al is de versie met aandrijving op de vier wielen, de Méhari 4x4, een absolute zeldzaamheid. Er zijn er slechts 1.300 van gemaakt. Ook opvallend waren de vele kleuren met indrukwekkende namen als Hopi (rood), Montana (groen), Kalahari (beige), Tibesti (gifgroen), Kirghiz (oranje), Hoggar (roomwit), Atacama (geel) en Azur (wit met blauw).

Latest Posts

Auto Opkoper Leuven

Published Oct 08, 24
7 min read

Opkoper Export Auto

Published Oct 08, 24
7 min read

Opkoper Auto Zonder Keuring Limburg

Published Oct 08, 24
4 min read